Η Παιδαγωγική Ομάδα του Κ.Π.Ε. Βιστωνίδας υλοποιεί τα παρακάτω μονοήμερα προγράμματα:
1. «Ανακαλύπτοντας τα μυστικά της λίμνης Βιστωνίδας»
Θεματική Ενότητα: Υγρότοποι
Το πρόγραμμα είναι ημερήσιο, απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς και σε μαθητές Α΄/θμιας (Δ΄, Ε΄, ΣΤ΄) και Β΄/θμιας Εκπ/σης.
Μέγιστος αριθμός συμμετεχόντων μαθητών 50.
Στόχοι:Να γνωρίσουν οι μαθητές τη λίμνη Βιστωνίδα και τις ιδιαιτερότητές της, να προσεγγίσουν βιωματικά το λιμναίο οικοσύστημα, να γνωρίσουν τη δομή και λειτουργία του και να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα προστασίας και διαχείρισης φυσικού περιβάλλοντος.
Περιγραφή προγράμματος: Το πρώτο μέρος του προγράμματος υλοποιείται στο ΚΠΕ Βιστωνίδας στο χωριό Σέλινο, όπου γίνονται δραστηριότητες και παρουσίαση του λιμναίου οικοσυστήματος και το δεύτερο μέρος στη λίμνη Βιστωνίδα για ορνιθοπαρατήρηση και μετρήσεις καθαρότητας του νερού.
Ωρολόγιο πρόγραμμα:
9:00 – 9:30 Προσέλευση στο ΚΠΕ Βιστωνίδας, Σέλινο Δήμου Αβδήρων.
9:30 – 11:00 Ενημέρωση και δραστηριότητες
11:00 – 13:00 Μετάβαση στη Λίμνη Βιστωνίδα (Πόρτο Λάγος)
Ορνιθοπαρατήρηση, μετρήσεις νερού, επισκέψεις στον αλιευτικό συνεταιρισμό, την νησίδα Αγίου Νικολάου και τις αλυκές Ν. Κεσάνης.
13:10 – Λήξη προγράμματος – επιστροφή στην έδρα του σχολείου
Προτεινόμενη περίοδος: Ιανουάριος – Μάρτιος
2. «Ο κόσμος των αρχαίων Αβδήρων»
Θεματική ενότητα: Πολιτισμός και περιβάλλον
Το πρόγραμμα είναι ημερήσιο και απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς και σε μαθητές της Α΄/θμιας ( Δ΄- Ε΄- ΣΤ΄) και Β΄/θμιας Εκπ/σης (Γυμνάσιο).
Μέγιστος αριθμός συμμετεχόντων μαθητών 25.
Στόχοι: Η γνωριμία των μαθητών με τον πολιτισμό των αρχαίων Αβδήρων (μυθολογία, ιστορική διαδρομή, τέχνη) και η διερεύνηση της σχέσης του φυσικού περιβάλλοντος με την εξέλιξη της αρχαίας πόλης.
Περιγραφή προγράμματος: Το πρώτο μέρος του προγράμματος υλοποιείται στο μουσείο Αβδήρων. Οι μαθητές σε ομάδες παρουσιάζουν τα αρχαιολογικά ευρήματα του μουσείου μέσα από δραματοποιημένες ιστορίες και τα συνδέουν με την εποχή μας. Στη συνέχεια ακολουθεί επίσκεψη στον αρχαιολογικό χώρο όπου τα παιδιά υποδυόμενοι ρόλους (αρχαιολόγων, εργατών, συντηρητών), υλοποιούν προσομοίωση αρχαιολογικής ανασκαφής και συντήρησης αγγείου.
Ωρολόγιο πρόγραμμα:
9:00 – 9:30 Προσέλευση στο μουσείο Αβδήρων
9:30 – 10:30 Προσέγγιση του αρχαίου κόσμου μέσω παρουσίασης, αποκαλυπτικών δραστηριοτήτων και δραματοποίησης.
10:30 – 11:00 Μετάβαση στον αρχαιολογικό χώρο και διάλειμμα.
11:00 – 13:00 Γνωριμία με το χώρο, ταφικά έθιμα και προσομοίωση αρχαιολογικής ανασκαφής σε ειδικό σκάμμα.
Προτεινόμενη περίοδος: Μάρτιος- Ιούνιος
3. «Νεροκελαηδίσματα στο Νέστο»
Θεματική ενότητα: Υγρότοποι / Ποτάμια
Το πρόγραμμα είναι μονοήμερο, απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς και σε μαθητές Α΄/θμιας Εκπ/σης (Νηπιαγωγείου και Α΄, Β΄, Γ΄) .
Μέγιστος αριθμός συμμετεχόντων μαθητών 25.
Στόχοι: Τα παιδιά κατανοούν τη σχέση «ζωής» που έχουν με το ποτάμι και γνωρίζουν τις απειλές που αντιμετωπίζουν τα πουλιά από ορισμένες ανθρώπινες δραστηριότητες.
Περιγραφή προγράμματος: Οι μικροί μαθητές επισκέπτονται τις όχθες του Νέστου, στη Γαλάνη. Γνωρίζουν τα πουλιά και το οικοσύστημα του υγροτόπου μέσα από ποικίλες δραστηριότητες όπως η αφήγηση, η δραματοποίηση και τα περιβαλλοντικά παιχνίδια.
Ωρολόγιο πρόγραμμα:
9:00 Συγκέντρωση των μαθητών στη Γαλάνη
9:00 – 12:15 Δραστηριότητες
12:30 Λήξη προγράμματος
Προτεινόμενη περίοδος: Άνοιξη
4. «Ανιχνεύουμε το περιαστικό δάσος της Ξάνθης»
Θεματική ενότητα: Δάσος
Το πρόγραμμα είναι μονοήμερο, απευθύνεται σε μαθητές Α΄/θμιας (Γ΄- Δ΄- Έ-ΣΤ΄).
Μέγιστος αριθμός συμμετεχόντων 25.
Στόχοι : Ανίχνευση και γνωριμία με το περιαστικό δάσος της Ξάνθης.
Περιγραφή προγράμματος: Τα παιδιά, μέσα από μια σειρά ελκυστικών εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων που έχουν οργανωθεί στα πυκνόφυτα μονοπάτια της βυζαντινής ακρόπολης, ανιχνεύουν την βιοποικιλότητα και την ομορφιά του δάσους και ανακαλύπτουν τις θετικές του επιδράσεις. Με το διάβα τους γύρω και μέσα από τον περίβολο της ακρόπολης γνωρίζουν τους θρύλους και την ιστορία του οχυρού.
Ωρολόγιο πρόγραμμα:
9:00 – 9:30 Προσέλευση στη Ξανθίππη
9:30 – 13:00 Πορεία σε δασικό μονοπάτι και βυζαντινά τείχη – δραστηριότητες πεδίου
13:00 Λήξη προγράμματος
Προτεινόμενη περίοδος: Οκτώβριος, Μάρτιος- Ιούνιος
5. «Στους μαιανδρισμούς του Νέστου»
Θεματική Ενότητα: Υγρότοποι / Ποτάμια
Το μονοήμερο αυτό πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές και εκπαιδευτικούς της Α΄/θμιας (Δ΄- Ε΄- ΣΤ΄) και Β΄/θμιας Εκπ/σης.
Μέγιστος αριθμός συμμετεχόντων μαθητών 25.
Στόχοι: Τα παιδιά ανακαλύπτουν τη βιοποικιλότητα του παραποτάμιου οικοσυστήματος, τη σημασία του νερού στον κύκλο της ζωής και απολαμβάνουν διαδρομές μοναδικού κάλλους.
Περιγραφή προγράμματος: Το πρόγραμμα ξεκινά από τη θέση Θέα (περιοχή Ιμέρων), όπου οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να παρατηρήσουν τους μαιανδρισμούς του Νέστου και την τοπογραφία της περιοχής από το Θρακικό πέλαγος και το Δέλτα του Νέστου ως τις υψηλότερες κορυφές της οροσειράς της Ροδόπης.
Στη συνέχεια του προγράμματος βαδίζουν στο μονοπάτι Γαλάνης –Νέστου και μέσα από μια σειρά δραστηριοτήτων γνωρίζουν τη βιοποικιλότητα των Στενών του Νέστου.
Ωρολόγιο πρόγραμμα:
9:00 – 9:30 Προσέλευση
9:30 – 10:30 Μετάβαση στα Ίμερα, θέση Θέα (10 χλμ. πάνω από τους Τοξότες)
10:30 – 12:45 Πεζοπορία στο μονοπάτι του Νέστου, δραστηριότητες πεδίου
12:30 Λήξη προγράμματος
Προτεινόμενη περίοδος: Μάρτιος- Μάιος
6. «Orienteering στο Λιμνίο»
Θεματική ενότητα: Υπαίθριες δραστηριότητες
Το μονοήμερο αυτό πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές και εκπαιδευτικούς της Α΄/θμιας (Δ΄- Ε΄- ΣΤ΄) και Β΄/θμιας Εκπ/σης (Γυμνάσιο).
Μέγιστος αριθμός συμμετεχόντων 25.
Στόχοι: Εξοικείωση στη χρήση πυξίδας και κατανόηση της έννοιας του αζιμούθιου.
Περιγραφή προγράμματος: Το πρόγραμμα περιλαμβάνει παιχνίδια προσανατολισμού και τήρηση της κατεύθυνσης και ολοκληρώνεται με πορεία στο «Μονοπάτι της ζωής» όπου υλοποιούνται δραστηριότητες πεδίου για το δασικό οικοσύστημα.
Ωρολόγιο πρόγραμμα:
9:00 – 9:30 Προσέλευση στο Λιμνίο
9:30 – 11:00 Δραστηριότητες πεδίου
11:00 – 12:30 Μονοπάτι ζωής
12:30 Λήξη προγράμματος
Προτεινόμενη περίοδος: Μάρτιος- Ιούνιος
7. «Θα σε ξανάβρω στους μπαξέδες – σχολικοί κήποι»
Θεματική ενότητα: Αγροοικοσυστήματα
Το μονοήμερο αυτό πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές Α/θμιας εκπ/σης καθώς και σε μαθητές Γυμνασίου
Μέγιστος αριθμός συμμετεχόντων μαθητών: 25
Προτεινόμενη περίοδος: Σεπτέμβριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος.
Στόχοι:Η δημιουργία σχολικών λαχανόκηπων. Τα παιδιά να ανακαλύψουν τη ζωτικής σημασίας σχέση μεταξύ της καλλιέργειας των τροφών που καταναλώνουμε και της προσωπικής υγείας, σωματικής και ψυχικής. Να γίνει ένα μικρό βήμα προς την αυτοδιαχείριση και την αυτάρκεια.
Περιγραφή προγράμματος: Το πρόγραμμα ξεκίνησε το 2014 με λαχανόκηπο που δημιούργησε η Π.Ο. του ΚΠΕ με την αρωγή της Διεύθυνσης Πρασίνου του Δήμου Ξάνθης και λειτούργησε για τέσσερα χρόνια. Η ανταπόκριση των μαθητών που επισκέπτονταν το χώρο και καλλιεργούσαν τον κήπο ήταν ιδιαίτερα ενθαρρυντική με συνέπεια να προχωρήσει η Π.Ο του Κ.Π.Ε σε προτάσεις δημιουργίας λαχανόκηπων σε προαύλιους σχολικούς χώρους. Οι μαθητές αναλαμβάνουν όλες τις καλλιεργητικές φροντίδες (σπορά, ξεβοτανίσματα, ποτίσματα, φυτοπροστασία, δημιουργία κομπόστ κ.α) με την υποστήριξη της Π.Ο.
Το πρόγραμμα είναι διάρκειας 4 διδακτικών ωρών και υλοποιείται στο χώρο του σχολείου.
Ωρολόγιο πρόγραμμα:
9:00 Συγκέντρωση των μαθητών σε χώρο του σχολείου
9:00 – 9:40 Ενημέρωση – οργάνωση
10:00 – 12:30 Δημιουργία λαχανόκηπου
12:30 Λήξη προγράμματος
8. «Ο χαμένος θησαυρός της Παλιάς Πόλης»
Θεματική ενότητα: Πολιτισμός και περιβάλλον
Το πρόγραμμα είναι ημερήσιο και απευθύνεται σε μαθητές και εκπαιδευτικούς της Α΄/θμιας (Ε΄, ΣΤ΄) και Β΄/θμιας Εκπ/σης.
Μέγιστος αριθμός συμμετεχόντων 25.
Στόχοι: Η γνωριμία με την τοπική ιστορία, την αρχιτεκτονική της Παλιάς Πόλης και η διερεύνηση της σχέσης του οικισμού με το φυσικό περιβάλλον χθες και σήμερα.
Περιγραφή προγράμματος: Το παιχνίδι του κρυμμένου θησαυρού με πυξίδες, χάρτες, γρίφους, είναι το όχημα για έναν ιστορικό περίπατο στα σοκάκια, στις μυστικές γωνιές, τα ξεχωριστά κτίσματα, τους κήπους, τους διαφορετικούς ήχους, τα υλικά και τα χρώματα της Παλιάς Πόλης.
Ωρολόγιο πρόγραμμα:
9:00 – 9:30 Προσέλευση στην προτομή Αμοιρίδη
9:30 – 10:00 Εκμάθηση χρήσης πυξίδας
10:00 – 12:30 Παιχνίδι στην Παλιά Πόλη
12:30 – 13:00 Ολοκλήρωση του προγράμματος στο Μονοπάτι της ζωής
Προτεινόμενη περίοδος: Μάρτιος- Ιούνιος
9. «Στους δρόμους των ποταμών»
Θεματική ενότητα: Υγρόποι / Ποτάμια
Το πρόγραμμα αυτό απευθύνεται στα σχολεία Α΄/θμιας (Δ΄- Ε΄- ΣΤ΄) και Β΄/θμιας Εκπ/σης (Γυμνάσιο) του νομού μας, που τα χωριά τους διατρέχονται από τον Κόσυνθο, τους παραποτάμους του ή/και τον ποταμό Κομψάτο.
Μέγιστος αριθμός συμμετεχόντων μαθητών 25.
Στόχοι: Τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να γνωρίζουν το ποτάμι που κυλά δίπλα ή κοντά στο σχολείο τους, να ανακαλύψουν τα οικοσυστήματα που συναντά στο διάβα του- από τις πηγές ως τις εκβολές του- και να μελετήσουν τη σχέση της τοπικής κοινότητας με το ποτάμι, από το χθες στο σήμερα.
Περιγραφή προγράμματος: Το πρόγραμμα ξεκινάει στη σχολική τάξη όπου μελετούμε, συγκρίνουμε και καταγράφουμε πληροφορίες για το ποτάμι και τα οικοσυστήματά του και ολοκληρώνεται στο πεδίο.
Ωρολόγιο πρόγραμμα:
9:00 Συγκέντρωση των μαθητών στο σχολείο
9:00 – 10:00 μελέτη και προσδιορισμός διαδρομής του ποταμού
10:00-12:30 δραστηριότητες στο πεδίο
12:30 Λήξη προγράμματος
Προτεινόμενη περίοδος: Μάρτιος- Ιούνιος
10. «Κλιματική αλλαγή, γιατί με νοιάζει;;»
Το πρόγραμμα αυτό απευθύνεται στα σχολεία της Β΄/θμιας και Ε΄& Στ΄της Α΄/θμιαςΕκπ/σης του νομού μας και θα υλοποιείται στο χώρο του σχολείου.
Μέγιστος αριθμός συμμετεχόντων μαθητών 25
Στόχοι: Οι μαθητές να κατανοήσουν τις αιτίες της κλιματικής αλλαγής.
Περιγραφή προγράμματος: Μέσα από κατάλληλες δραστηριότητες ενισχύεται η αλλαγή συνηθειών και τρόπου ζωής στη χρήση πόρων και ενέργειας, η προώθηση της αξίας της προστασίας του περιβάλλοντος και η ενεργή συμμετοχή των πολιτών στη δράση για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
Ωριαίο πρόγραμμα:
9:00 Συγκέντρωση των μαθητών στο σχολείο
9:00 – 10:00 μελέτη και προσδιορισμός της κλιματικής αλλαγής
10:00-13:00 δραστηριότητες κατανόησης και εναλλακτικών στάσεων
13:00 Λήξη προγράμματος
11. «Υπαίθριες δραστηριότητες – εξοπλισμός, πρόληψη και Πρώτες Βοήθειες»
Θεματική ενότητα: Υπαίθριες Δραστηριότητες
Το πρόγραμμα είναι διάρκειας 4 διδακτικών ωρών, απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς και σε μαθητές Α΄/θμιας (Ε΄- ΣΤ΄) και Β΄/θμιας Εκπ/σης και υλοποιείται στο χώρο του σχολείου.
Μέγιστος αριθμός συμμετεχόντων μαθητών 25.
Στόχοι: Η ασφάλεια και η αντιμετώπιση ατυχημάτων σε δραστηριότητες πεδίου.
Περιγραφή προγράμματος: Η εργαστηριακή μορφή του προγράμματος πετυχαίνει την ενεργή συμμετοχή των παιδιών τα οποία γνωρίζουν ποιος είναι ο κατάλληλος εξοπλισμός και η προετοιμασία πριν την έναρξη των δραστηριοτήτων πεδίου και βασικά σενάρια πρώτων βοηθειών για την αντιμετώπιση έκτακτων περιστατικών.
Ωρολόγιο πρόγραμμα:
9:00 Συγκέντρωση των μαθητών σε χώρο του σχολείου
9:00 – 12:15 Δραστηριότητες
12:30 Λήξη προγράμματος
Προτεινόμενη περίοδος: φθινόπωρο, άνοιξη
12. «Καιρός να μάθουμε τι πετάμε…»
Θεματική ενότητα: Απορρίμματα
Το πρόγραμμα είναι μονοήμερο, απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς και μαθητές Α΄ και Β΄θμιας Εκπαίδευσης των σχολείων του Ν. Ξάνθης και υλοποιείται στο χώρο του σχολείου.
Μέγιστος αριθμός συμμετεχόντων μαθητών 30.
Στόχος είναι η αλλαγή στάσης των παιδιών αλλά και των ενηλίκων του περιβάλλοντός τους.
Περιγραφή προγράμματος: Μέσα από ποικίλες δραστηριότητες, στοχεύει στην ευαισθητοποίηση των μαθητών σε θέματα αναγνώρισης και διαχείρισης απορριμμάτων (μείωση, επαναχρησιμοποίηση, ανακύκλωση). Το πρόγραμμα πλαισιώνεται από προτεινόμενες δράσεις του ΚΠΕ, που πραγματοποιεί ο δάσκαλος με την τάξη του πριν και μετά την επίσκεψή μας.
Ωρολόγιο πρόγραμμα:
9:00 Συγκέντρωση των μαθητών στο προκαθορισμένο σημείο της αρχής της διαδρομής μας.
9:00 – 12:15 πεζοπορία και δραστηριότητες
12:30 Λήξη προγράμματος
Προτεινόμενη περίοδος: φθινόπωρο, άνοιξη
13.«Φύση και άσκηση»
Θεματική ενότητα: Υπαίθριες Δραστηριότητες
Το μονοήμερο αυτό πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές και εκπαιδευτικούς της Β/θμιας εκπαίδευσης. Μέσα από επιλεγμένα μονοπάτια στο περιαστικό δάσος της Ξάνθης.
Μέγιστος αριθμός συμμετεχόντων μαθητών 25.
Στόχοι: τα παιδιά μυούνται: α) στις αρχές της ασφαλούς πεζοπορίας και άθλησης στη φύση β) στα μυστικά του δασικού οικοσυστήματος και γ) στην αειφορική χρήση του φυσικού περιβάλλοντος ως χώρο άθλησης.
Ωριαίο πρόγραμμα:
9:00 Συγκέντρωση των μαθητών στο προκαθορισμένο σημείο της αρχής της διαδρομής μας.
9:00 – 12:15 πεζοπορία και δραστηριότητες
12:30 Λήξη προγράμματος
Προτεινόμενη περίοδος: φθινόπωρο, άνοιξη
14. «Μια μέρα στον ελαιώνα»
Θεματική ενότητα: Αγροοικοσυστήματα
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές και εκπαιδευτικούς της Α/θμιας Εκπ/σης και του νηπιαγωγείου και υλοποιείται σε βιολογικό ελαιώνα.
Μέγιστος αριθμός συμμετεχόντων μαθητών: 25
Στόχοι: Να ανιχνεύσουν την οικολογία και ιδιαίτερα την βιοποικιλότητα του ελαιώνα. Να γνωρίσουν τις καλλιεργητικές φροντίδες ενός βιολογικού ελαιώνα. Να μάθουν πως γίνεται το λιομάζεμα.
Περιγραφή προγράμματος: Με παιχνίδια ανακαλυπτικής μάθησης τα παιδιά ανιχνεύουν αρχικά την βιοποικιλότητα του φυτοφράχτη/ ανεμοφράχτη γύρω από τον ελαιώνα. Εντοπίζουν φωλιές πουλιών, αφουγκράζονται τα κελαηδίσματά τους κ.α Στη συνέχεια εξερευνούν τον ελαιώνα με εκπαιδευτικές δραστηριότητες όπως η εξέταση με σκαλιστήρια της μηχανικής σύνθεσης του εδάφους, της φυλοστρωμνής κ.α. Γγνωρίζουν τις βασικές καλλιεργητικές φροντίδες παρατηρώντας τον παραγωγό. Παρακολουθούν λιομάζωμα με μηχανικά μέσα και τέλος συμμετέχουν για λίγο εργασία με χτένια .
Ωρολόγιο πρόγραμμα:
9.00 -9.15 συνάντηση στον ελαιώνα κανόνες για την ασφάλειά μας αλλά και για την προστασία των δέντρων.
9.15-10.30 περιήγηση στους φράκτες-δραστηριότητες
10.30- 10.45 διάλειμμα για το κολατσιό
10.45- 12.15 βιωματικές δραστηριότητες για τη λειτουργία του βιολογικού ελαιώνα
12.15-12.30 λιομάζωμα
12.30-12.45 κλείσιμο με παιχνίδι
12.45 αναχώρηση